Siirryin tehtaan lattialta
kauppatieteen opiskelijaksi syksyllä 2001. Pienten alkukankeuksien jälkeen
opinnot sujuivat ihan mukavasti. Kesällä 2002 suunnittelin jo
kandidaattitutkielmaa. Kuten tunnettua, oppikirjoissa ei puhuttu mitään
osuustoiminnasta. Oli siis melkoinen sattuma, että eräällä mökillä lapsia
nukuttaessani käteen sattui S-ryhmää käsittelevä kirjanen. Siitä kaikki lähti. Kun
seuraavana päivänä olin vielä kirjan kimpussa, tiesin jo tajunneeni jotain
merkittävää. Sarjakuvassa olisi ajatuskuplassani ollut jättimäinen lamppu, joka
kirkastuu kuin salamaniskusta.
Oli onni, että
kandiseminaaria vetäneet tohtorikoulutettavat sekä opiskelijatoverini suhtautuivat
ideaani myönteisesti. Se tasoitti tietä kohti omistajuuden tutkimista osuustoiminnallisissa
organisaatioissa. Siihen se myönteinen suhtautuminen sitten pääosin päättyikin.
Siirtyessäni graduvaiheeseen keväällä 2003 oli erään professorin ensimmäinen
reaktio avoin huvittuneisuus naurun purskahduksella vahvistettuna. Vuotta
myöhemmin sain tohtoriopiskelijana ivallisen tiedustelun eräältä professorilta:
eikös se osuustoiminta ole jo kuollut ja sen tutkiminen lähinnä
historioitsijoiden hommaa? Tiesin jo tuolloin, että samaan kysymykseen tulisin törmäämään
joka paikassa. Globalisaation uskottiin olevan viimeinen naula osuustoiminnan
arkkuun. Pian osuustoiminnalle laulettaisiin viimeinen virsi niiden muutamien
hölmöjen suulla, jotka vielä uskoivat tähän vanhaan malliin. Pääsisin kenties
tekemään saattohoitoa. Samalla tekisin tieteellisen itsemurhan.
Yleinen epäusko
oli niin vahva, että myös monet osuustoiminnan parissa toimivat ihmiset ihmettelivät
mikä sai minut uskomaan toisin. Ajatukseni lampun syttyessä kesällä 2002 olivat
jotakuinkin seuraavat. Pohdin tuolloin lähinnä osuuskaupan näkökulmasta. Ensinnäkin
olimme siirtyneet verkostotalouden aikaan, jolloin ihmisten sekä yritysten
yhteistoiminta nousee arvonluonnin ytimeen ja tieto korvaa finanssipääoman yrityksen
tärkeimpänä resurssina. Tämä toisaalta tarkoittaa pääomavetoisen
ohjausjärjestelmän korvautumista demokratialle perustuvilla ja osaamista
korostavilla muodoilla. Omistajuus ei tässä kuviossa enää viittaisi juridisiin
tai muutoin muodollisiin tekijöihin, vaan toimintaan osallistumisen luomiin sosiaalisiin
ja psykologisiin suhteisiin. Menestyvien mallien voima perustuisi siihen kuinka
hyvin ne pystyvät motivoimaan eri sidosryhmät kokonaisvaltaisesti
arvonluontiin, eikä siihen kuinka hyvin pääomansijoittaja onnistuu
kontrolloimaan yritystä. Henkilöstön näkökulma korostui. Duunarina uskoin
täysillä, että henkilöstö on yrityksen tärkein voimavara. Ajattelin sen olevan sitoutumisen
kannalta eduksi, että omistajat ovat heidän kohtaamiaan asiakkaita eikä jotain
kasvottomia etäisiä sijoittajia. Viimeinen ajatukseni liittyi kuluttajien
vallan lisääntymiseen. Päättelin, että kuluttajien ohjaamassa taloudessa heidän
itsensä omistama yritys on sopiva lähtökohta erilaisille arvoketjuille ja -järjestelmille.
Viimeisen kymmenen
vuoden aikana ajatukseni ovat kehittyneet ja laajentuneet, mutta samalla ne
ovat lähinnä vahvistaneet uskoani osuustoimintamallin käyttökelpoisuuteen. Mitä
paremmin olen oivaltanut osuustoimintamallin, sitä paremmin olen ymmärtänyt
osuneeni jo ensiarvioissani melko hyvin oikeaan. Toimintaympäristön muutos käy
koko ajan näkyvämmäksi ja osuustoiminta alkaa kiinnostaa. Osuuskunnissa
pohditaan kuinka toimintaa voitaisiin rakentaa entistä paremmin osuustoiminnan
vahvuuksien päälle. Onneksi olin oikeassa. Kaikki kunnia saattohoitajille,
mutta kyllä kätilön hommat sopivat minulle paremmin!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti