Olisi mielenkiintoista tutkia kuinka yritysvastuu ymmärretään on erityisesti OT-yritysten johtajien parissa. Ymmärretäänkö esimerkiksi osuuskaupoissa ja –pankeissa sekä keskinäisissä vakuutusyhtiöissä se kuinka vastuullisuus luo arvoa asiakasomistajille suoraan ja välillisesti? Kyse on OT-yrityksen ja sen ympäristön välisestä suhteesta ja ympäristön eri toimijoiden tätä suhdetta koskevista päätöksistä. OT-yrityksissä voitaisiin niiden arvoperustan (huolenpito yhteisöstä, reiluus ja oikeudenmukaisuus) ja jo yksinomaan riskienhallinnan kannalta (toimintaympäristöä ei voi vaihtaa) odottaa sidosryhmäsuhteiden ja OT-yritykseen keskeisesti liittyvien eri toimijoiden päätöksentekoprosessien olevan erityisen huomion kohteena. Näin ei kuitenkaan välttämättä ole.
FIBSin
tutkimukseen osallistuneiden yritysjohtajien olisi hyvä kouluttaa itseään organisaatioteoreettisissa
perusasioissa koskien organisaation ja sen toimintaympäristön välisiä suhteita.
Tätä kautta vastuullisuuden vaikutus yrityksen suoriutumiseen voisi avautua
aivan uudella tavalla. OT-yritysten ei kannata jäädä odottelemaan muiden
oivalluksia. Sen sijaan niiden on pyrittävä välittömästi syventämään ylimmän
johdon ymmärrystä siitä millaisten mekanismien kautta vastuullisuus tai vastuuttomuus
vaikuttaa yrityksen suoriutumiseen. Vain täten voi vastuullisuudesta tulla OT-yrityksille
erityinen kilpailuetutekijä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti