Suomalaisen Työn Liitto kertoi eilen selvittäneensä, mitkä asiat ärsyttävät
suomalaisia yritystoiminnassa eniten (lue juttu täältä).
Eniten ärsyttävien asioiden listaa lukiessani saan todeta, että osuustoiminnan
periaatteiden toteuttamisen pitäisi tehdä osuuskunnista vähiten ärsyttäviä
yrityksiä. Jopa suorastaan siedettäviäJ
Eniten ihmisiä ärsyttää avoimuuden puute ja tietojen pimittäminen.
Osuustoiminnan periaatteet korostavat läpinäkyvyyttä, avoimuutta ja
informaation tarjoamista. Toisaalta juuri näiden periaatteiden vuoksi
osuuskunnissa havaittu avoimuuden puute ja tietojen pimittäminen ärsyttävät yritysmallia
tuntevia normaaliakin enemmän.
Toinen ärsytyksen aihe on välinpitämättömyys työntekijöistä.
Työosuuskunnissa tämä olisi varsin erikoista. Asiakasomisteisissa osuuskunnissakin
työntekijät ovat erityisessä roolissa toimivia asiakasomistajia. Tuottajaosuuskuntiakin
osuustoimintamalli kannustaa välittämään työntekijöistään. Yhteistoiminta ja
win-win-win tilanteiden rakentaminen, kuuluvat osuustoiminnan ytimeen.
Kolmas suomalaisia ärsyttävä asia on veronkierto. Osuustoimintaa
harjoittaa tyypillisesti tietyn paikallisuuden tai aluetalouden puitteissa
organisoitunut omistajayhteisö. Alueen elinvoimaisuus on sille tärkeää, joten
verokarhuakin halutaan ruokkia. Osuustoimintamalli kannustaa sekin huomioimaan
toiminnan kokonaishyötyä, alueellinen verokertymä mukaan lukien. Veroja eri
tarvitse kiertää voittojen maksimoimiseksi.
Voiton tavoittelu ärsyttääkin suomalaisia. Tämä lienee tarkoittavan
nimenomaan voiton maksimointiin liittyviä ilmiöitä ja kovia arvoja, jotka
nousivat esiin omana ärsytyksen aiheenaan. Osuustoimintakin pyrkii luomaan omistajilleen arvoa lisäämällä tehokkuutta tuote- ja palvelumarkkinoilla. Osuustoimintaan liittyy kuitenkin myös muita arvoja.
Kyselyssä ärsytyksen kärkisyiksi nousivat myös epävarmuus, YT-neuvottelut
ja irtisanomiset. Jos osuuskunnat noudattavat sidosryhmiä osallistavan ja muutosorientoituneen
organisaation periaatteita, on niillä kaukonäköisyyttä ja joustavuutta, joiden
ansiosta epävarmuutta, YT-neuvotteluita ja irtisanomisia on vähemmän. Laaja
omistuspohja tarjoaa laajan tarttumapinnan yhteiskuntaan ja kärsivällinen
omistajayhteisö toisaalta mahdollisuuksia pitkäjänteiseen suunnitteluun.
Osuuskuntien osuustoiminnallisuutta voisikin mitata sillä kuinka paljon
ärsytystä ne aiheuttavat. Matalat ärsyyntymislukemat kertovat todennäköisesti
siitä, että osuuskunnat ovat onnistuneet toimimaan yritysmallin periaatteiden
mukaisesti.
Ärsyttääkö osuuskuntasi sinua?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti