Markkinataloutemme
muotoa määritteleviin poliittisiin prosesseihin nousee yhä voimallisemmin
ääniä, jotka vannovat ainoastaan kilpailun nimiin. Erilaisten toimijoiden
keskinäisen riippuvuuden vähentäminen, yhteistyösuhteiden purkaminen ja tämän
myötä päätöksenteon hajauttaminen sekä persoonattomien markkinasignaalien
jalustalle nostaminen ovat uskonnon ytimessä.
Paradoksaalista
tässä suuntauksessa on, että uskonnon harjoittajien julkisissa tavoitteissa
mainitaan kansalaisia alistavien valtakeskittymien syntyminen ja laajeneminen,
ideologian ja teknologian liitossa ihmiselle annetaan orjan asema. Kenties
tällöin ollaan vapaita taloudellista valtaa omaavien yksilöjen harjoittamasta, taloudellisiin riippuvuussuhteisiin
perustuvasta painostuksesta ja pakottamisesta tai toisaalta julkisen vallan
vastaavalta väärinkäytöltä, mutta onko sellainen markkinatalous edellä kuvattua
parempi, jossa alistuksen korvaa epäinhimillisyys, vieraantuminen ja
kuulumattomuuden tunne?
Kilpailuun
vannovalle taloususkonnolle yhteistoiminta on punainen vaate. Se ei tunnista,
että juuri yhteenliittyminen voi toimia suhteellista vapautta edistäen, nostaa
toimijoita yksilöiden tai vieraiden organisaatioiden painostuksen alta tai
julkisen vallan ikeestä. Esimerkiksi markkinataloudessa elävä osuustoiminta voi
olla nimenomaan tällainen voima.
Varsinkin meillä
harvaan asutussa Suomessa on merkittävä osa maasta sellaista niukkuuden aluetta.
Taloudellisten toimijoiden vaihtoehtoina ovat joko palveluitta jääminen, niiden
julkinen järjestäminen (mahdollisesti tarpeita kohtaamattomana ja tehottomana) tai
monopolin tarjoamana (todennäköisesti tarpeita kohtaamattomana ja
ylihinnoiteltuna). ”Täydellisistä markkinoista” on näissä olosuhteissa turha
unelmoida, mutta osuustoimintayritystä voidaan käyttää sellaisten jäljittelemiseen.
Ympäri maailman
markkinoiden epäonnistumisista syntyneet osuustoimintayritykset ovat kilpailun
kohteeksi joutuessaan menestyneet erittäin hyvin. Näin paitsi skaalaetujen
vuoksi myös siksi, että ne mobilisoivat kyvykkäästi inhimillistä pääomaa
sosiaalisen pääoman kontekstissa. Esimerkiksi asiakkaidensa omistamissa
yrityksissä tieto asiakkaan ja palveluntarjoajan välillä liikkuu verraten hyvin,
toimintaa voidaan proaktiivisesti kehittää luottamuksen hengessä yhdessä oppien
ja myös toiminnan legitimiteetti on helpommin turvattu.
Legitimiteetistä
pääsemmekin tilivelvollisuuden käsitteeseen. Yhteenliittymien ja niiden valtaa
pitävien tehtävänä on osoittaa niin omistajayhteisöilleen kuin viranomaisille,
että ne todellakin edistävät suhteellista vapautta, keskinäinen riippuvuus luo
hyvinvointia eikä haitallisia alistussuhteita ja ettei niiden sisällä sallita
valta-aseman väärinkäyttöä. Hyvään yhteiskuntajärjestykseen yleensä liitetyt hyvän
hallinnon, ihmisoikeuksien ja läpinäkyvyyden kysymykset ovat näin ollen hyvin olennaisia.
Kilpailu- ja
kuluttajaviranomaiset suhtautuvat osuustoimintaan epäluuloisesti. Tästä syystä osuustoimintayritysten
kannattaa kehittää omaa hallintokoodistoa. Sellaista, joka ottaa perusteellisesti
kantaa siihen kuinka osuustoimintayritys toimii suhteessa omistajayhteisönsä
jäseniin ja jonka toteutumista valvotaan niin sisältä kuin ulkoa. Jos
osuustoimintaväki itse osoittaa, että toiminta palvelee itse asiassa samoja
päämääriä kuin mitä kilpailukin uskotaan palvelevan, on viranomaisilla vähän
syytä ryhtyä niihin toimiin, joista moni on huolissaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti