maanantai 25. toukokuuta 2015

Asiakaskokemus hallitustyön ytimeen

Vietin leijonan osan viime viikosta Päättäjien Metsäakatemian maastojaksolla Etelä-Pohjanmaalla. Hieno kokemus kaikkiaan! Akatemia palvelitarkoitustaan, sillä kaikki osallistujat saivat varmasti paljon uutta ajateltavaa ja osallistujien kesken syntyi mukavaa yhteisöllisyyttäkin.

Maastojakson työpajatehtävänä oli Metsätalouden tutkimusstrategian painopistealueiden määrittely. Itse sain kunnian toimia kuluttajanäkökulmaa käsittelevän työryhmän puheenjohtajana. Työryhmässä ja ryhmätyön tuloksia esitellessäni oli hienoa huomata, että kuluttajien kokemusmaailma ja tähän liittyvät mahdollisuudet alkavat nousta yhä vahvemmin myös metsäsektorilla esiin strategiasta puhuttaessa. Näin tulee olla, sillä kuluttajien tarpeet ja tuotteisiin, palveluihin ja näitä tarjoaviin yrityksiin liittyvät kokemukset ovat lopulta koko arvoketjun saaman arvon perusta.

Itse olen puhunut asiasta pitkään. Olen myös haastanut hallituksia todella ymmärtämään markkinoita ja ennen kaikkea asiakaskokemusta kilpailuedun lähteenä. Valitettavan usein hallitusten huomio on muualla, eikä varsinkaan asiakaskokemuksen ja sen kannalta olennaisten asioiden analysointi ole välttämättä merkittävä kompetenssivaade hallituksia koottaessa.

Tätä taustaa vasten ja ajankohtaisia yhteiskunnallisia tarpeita ajatellen otin erittäin innostuneesti vastaan tiedon siitä, että parivaljakko Tarja Ilvonen ja Tuija Koskimäki on nyt kumppaneineen ryhtynyt aktiivisesti asiaa edistämään. Customer Advocates on Board -projekti tähtää nimenomaan hallitustyöskentelyn kehittämiseen asiakaskokemuksen johtamisen kannalta. Tapasimme Tuijan kanssa tänäaamuna (tässä iloinen kuva aamulta) ja minun oli helppo lupautua neuvonantajan ja vieraskynäilijän rooliin. Onnea ja menestystä projektille!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti