Törmään edelleen
silloin tällöin osuustoiminnan parissa toimiviin ihmisiin, jotka puheissaan ja
reaktioissaan liittävät osuustoiminnan tehottomuuteen ja
harrastelijamaisuuteen. He vertaavat osuuskuntaa osakeyhtiöön ja hokevat: kyllä
me olemme ihan oikea liikeyritys!
Suurin pelko
edellä mainitulle porukalle on, että tuo ”oikea yritystoiminta” tulee ja
peittoaa osuuskunnat. He etsivät uhkaa tutuista ympyröistä. Missä on se iso ja
liiketaloudellisesti vahva yritys, joka pyyhkii osuuskunnilla lattiaa? He
uskovat, että osuustoiminta on osuuskuntien heikkous, jonka negatiiviset vaikutukset
tulee pyrkiä minimoimaan.
Tilanteeseen
liittyy paradoksi. Nykyisten suurten osuuskuntien merkittävin uhka lienee
nimittäin juuri osuustoiminta, mutta aivan eri tavoin kuin osakeyhtiömallia
ihailevat uskovat. Meneillään on osuustoiminnan renessanssi, joka voi johtaa
pahimmillaan suurten osuuskuntien tuhoon, elleivät nämä kykene pilkkomaan
itseään toiminnallisesti lähestyttäviin ja jäseniä aktivoiviin osiin. Osuustoiminnan
ideoita peräänkuuluttava eräänlainen aktivismi voi nousta esiin ennemmin kuin
moni arvaakaan.
Tämä ei tarkoita
osuuskuntien palauttamista kooltaan pienemmiksi, vaan toisinaan jopa päinvastoin.
Pilkkominen tarkoittaa osuuskuntien osallistavan toiminnan tuomista lähemmäs
jäseniä erilaiset jäsenryhmät huomioiden. Jos jäsenet eivät koe saavansa
haluamaansa nykyisistä osuuskunnista, he alkavat organisoitua uudelleen
nakertaen pikku hiljaa nykyisten osuuskuntien potentiaalia.
Jos osuuskunnat
ovat hereillä, tarjoaa osuustoiminnan renessanssi niille suuren mahdollisuuden.
Onnistuessaan ne voivat kanavoida heräävän osuustoimintainnon omien
rakenteidensa puitteisiin ja vahvistaa täten asemaansa. Jäsenet puolestaan
voittavat, kun vuosisatainen organisointikapasiteetti on uusien aktiviteettien tukena.
Kaikkien
osapuolten on tässä kuviossa siedettävä sitä, että raja osuuskunnan ja sen ulkopuolisten
rakenteiden ja toimintojen välillä hämärtyy. Ajattelun on tällöin oltava
yhteisön tasolla ja yhteisön menestyksessä, ei vain yksittäisen osuuskunnan
omassa edussa. Tähän pitäisi löytyä eväät. Ainakin kuluttajaosuustoiminnan
parissa on tyypillisesti oivallettu, että koko yhteisön etu on pitkässä
juoksussa myös osuuskunnan etu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti