torstai 29. toukokuuta 2014

Asiakasomistajuus yleistyy

Olen jo toistakymmentä vuotta visioinut otsikonmukaista kehityspolkua. Tämä on ollut yksi niistä syistä, joiden vuoksi kuluttajaosuustoiminta on kiinnostanut minua. Viime viikolla, ollessani Indianapoliksessa esittelemässä psykologisen omistajuuden teorian mahdollisuuksia markkinnoin kontekstissa, sain näkemykselleni merkittävää vahvistusta alan kansainvälisiltä asiantuntijoilta. Päivitetty käsitys tulevaisuuden kehityspoluista on nyt seuraavanlainen.

Ensin digitalisoituminen johtaa siihen, että kuluttajat ottavat vallan ja arvoketjuista tulee herkästi kuluttajien tarpeista ohjautuvia. Seuraavassa vaiheessa kuluttajat alkavat itse osallistua aktiivisesti tuotteiden, palveluiden ja brändien määrittelyyn ja näistä tulee selkeästi sekä kohdennetusti. Tästä seuraa se, että tuotteista, palveluista ja brändeistä tulee osallistujien itsensä näköisiä ja psykologisesti heidän omiaan.

Kolmannessa vaiheessa kuluttajat alkavat tiedostaa omistajuutensa tuotteita, palveluita ja brändejä kohtaan. Tämä johtaa pyrkimyksiin ottaa myös tuotantoa ja brändejä hallitsevien yritysten muodollisen omistajan ja pääomittajan roolin itselle. Tuohon rooliin on suhteellisen lyhyt matka markkinakontrollista ja yritykseen kohdistuvasta intiimistä huomiosta ja inhimillisten resurssien käytöstä. Näin ollen asiakasomistajuus yleistyy niin joukkorahoituksen kuin perinteisten kuluttajaosuustoiminnallisten mallien muodossa.

Kuluttajaosuuskuntien kannalta on olennaista ovatko ne hereillä. Jos eivät, ajavat muut enemmän tai vähemmän osuustoiminnalliset mallit niiden ohi - vähintäänkin asiakkaiden psykologiseen, ellei myös muodolliseen omistajuuteen nojaten. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti