perjantai 28. elokuuta 2015

Suomalainen voi olla digiajan voittaja

Digitalisaatio murtaa rakenteita ja toimintatapoja ennen näkemättömällä tavalla. Yksi organisaation perinteisistä rakenteista on markkinointiin ja myyntiin keskittynyt osasto. Sen tehtävänä on ollut esimerkiksi yrityksen ja sen tuotteiden ja palveluiden todellisten ominaisuuksien häivyttäminen luomalla kuluttajille houkuttelevia kangastuksia. Kovat myyntinaiset ja -miehet ovat onnistuneet harhauttamistoimissa hyvin ja kauppa on käynyt kuumana.

Kuten tässä ihan pari tekstiä sitten blogissani kirjoitin, eivät suomalaiset ole olleet myynnin ja markkinoinnin saralla kovin taitavia. Olemme kuitenkin olleet hyviä tekemään laadukkaita tuotteita. Yrityksemmekin ovat verraten "hyviä" ja maabrändikään ei ole ihan huonoimmasta päästä. Juuri nämä seikat voivat kääntyä vahvuuksiksi digiajan kilpailussa.

Diginatiivit, joiden lukumäärä ja rooli kuluttajamarkkinoilla kasvaa jatkuvasti, eivät enää osta perinteisiä markkinointiviestejä. He katsovat tekaistujen viestien taakse ja odottavat autenttisuutta, välittömyyttä ja osallisuutta. Digitaalisuus toisaalta tarjoaa yrityksille aiempaa paremmat mahdollisuudet välittää niin tuotteiden ja palveluiden kuin yrityksenkin ominaisuuksiin liittyvää informaatiota.

Digitalisaatio on näin ollen suuri mahdollisuus suomalaisille yrityksille ja näiden sidosryhmille. Mahdollisuuden hyödyntäminen edellyttää paitsi perinteistä tinkimättömyyttä laatutyössä myös rohkeaa ja nopeaa digitalisaation edistämistä - niin yritysten itsensä kuin koko yhteiskunnan toimesta. Yritysten osalta vaatidaan strategista nopeutta ja merkittäviä infrastruktuuri-investointeja. Yhteiskunnan osalta puolestaan pikaista digiajan ympäristöön sopivan lainsäädännön aikaansaamista.
Datan omistamiseen ja laajemmin tietopääomaan liittyvät omistusinnovaatiot eivät voi odottaa - huolimatta siitä, että osuuskuntamalli jo moneen ajan tarpeeseen vastaakin. Koulutuskin tulee uudistaa tai kasvatamme nuorisoa heille vieraaseen menneen ajan yhteiskuntaan.

Suomalainen voi siis olla digiajan voittaja. Meidän on kuitenkin toimittava nopeasti. Aikaa ei ole hukattavaksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti