maanantai 16. syyskuuta 2013

Media: nyt valokeila osuuskuntiin!

Hesarissa pohdittiin sunnuntaina yrityksen tarkoitusta. Jutussa puhuttiin osakeyhtiöstä. Meikäläisen yhteiskunnan, kuten muidenkin markkinatalouksien, eräs suurimmista kehityksen esteistä on sokeus monimuotoisuudelle. Mitä sitten, jos osakeyhtiömallin idea on voiton maksimointi? Kyseinen idea palvelee varsinkin globaalia kapitalismia. Mallilla on siis oma erityinen tehtävänsä. Meillä on kuitenkin myös muita malleja, joissa omistaja-arvo rakentuu toisella tapaa.

Esimerkiksi osuuskunnat noudattavat osuustoiminnallista logiikkaa. Osuustoiminnassa huomio kiinnittyy tiettyjen, tarvittujen palveluiden kehittämiseen lähellä käyttäjäomistajia. Omistaja hyötyy vain aktiivisesti osallistumalla niin palveluiden käyttäjänä kuin niiden kehittäjänä. Käyttäjäomistajuus toisaalta sitoo osuuskunat tiettyyn toimintaympäristöön. Täten niiden on tavallaan pakko olla vastuullisia suhteissaan alueensa sidosryhmiin. Ne eivät voi siirtyä muualle, joten sidosryhmien tarjoamaa oikeutusta ei yksinkertaisesti saa menettää. Tilivelvollisuus ympäröivälle yhteiskunnalle on näin ollen yksi osuustoiminnan periaatteista.

Osuuskunnissa ympäri maailman toimii yli miljardi ihmistä osuustoiminnallisen logiikan puitteissa. On siis täysin käsittämätöntä, että malli unohdetaan yrityksistä puhuttaessa. Media voisi kantaa tässä asiassa oman vastuunsa. On turha kirjoittaa vain osakeyhtiömallin vastuullisuudesta tai vastuuttomuudesta. Nostakaa esiin erilaiset mallit, niiden tarkoitukset ja tehtävät!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti