maanantai 23. syyskuuta 2013

Mene kotiin osuuskauppa

S-ryhmän tilanne on saanut monet kysymään mitä osuuskauppojen pitäisi mielestäni tehdä vastatakseen liiketoimintamallien murrokseen tietyillä toimintansa ydinalueilla. Olen vastannut useimmille, että ainakin osa vastausta on tiettyjen perusasetusten uudelleen määrittely osuuskaupan ja asiakasomistajan suhteessa.

Pärjätäkseen kilpailussa on osuuskauppojen kyettävä vähintään tuottamaan ylivoimaisia palvelukokemuksia myymälöissään. Asiakasomistajuus voi auttaa tässä, jos sen päälle osataan rakentaa. Toistaiseksi ei ole osattu.

Myymälätoiminnan kehittäminen on kuitenkin vain ensimmäisen tason oppimista ja kehitystyötä. Edelläkävijyyden ottaminen alan liiketoimintamallien uudistamisessa kaipaa kuitenkin toisen tason oppimista, toiminnan perusoletusten muuttamista.

Nykyisellään osuuskauppa odottaa asiakasomistajan tulevan luokseen, asioimaan osuuskaupan myymälöissä. Uusi ajattelu voisi lähteä siitä, että osuuskauppa tulee asiakasomistajan tykö. Oltaisiin siis toiminnallisesti ei vain lähellä kotitalouksia, vaan nimenomaan asiakasomistajien kodeissa. Tällaista kehityspolkua tukevat muun muassa kansakunnan ikärakenne ja toisaalta tarve uudistaa yhteiskunnallista työnjakoa. Tee se itse meininki ei enää tulevaisuudessa riitä, jos haluamme kansakuntana jatkaa kilpailua globaalilla kentällä. Kuviosta ei toki sovi unohtaa osuustoiminnan tehtävää taistelussa syrjäytymistä vastaan.

Tarjontaa voitaisiin siis kehittää monipuolisesti ajatellen mitä palveluita asiakasomistajat tarvitsevat kotonaan. Nämä voisivat olla periaatteessa mitä tahansa ihmisisten fyysisistä ja terveydellisistä tarpeista vaatehuoltoon, kodin tekniikkaan, rakentamiseen, kunnossapitoon ja energiaan. Palvelun voisi rakentaa synergisesti paitsi palveluiden kirjon osalta myös arvoketjussa. Eli osuuskauppa voisi tarjota paitsi asennuksia ja opastuksia, mukaan lukien arvokasta käyttöturvallisuus- ja energiansäästötietoa, myös toimittaa tuotteet. Näin syntyisi silta uusien ja  nykyisten toimintamallin välille.

Moni olisi varmasti huolissaan siitä, että uusi toimintamalli söisi nykyisen elinmahdollisuuksia. Tässä on kuitenkin hyvä muistaa liiketoimintaväen vanha oppi: aina on parempi kannibalisoida oma perinteinen toimintamalli itse kuin antaa muiden tehdä se. Samalla on hyvä muistaa myös se, että osuuskaupan tehtävänä ei ole pitää kiinni tietystä tarjonnasta, vaan elää ja kehittyä asiaskasomistajien mukana - olla heidän paras palvelijansa.

2 kommenttia:

  1. Kiitos Iiro, mielenkiintoinen näkökulma. Osuuskauppa tuottaa asiakasomistajilleen palveluja ja etuja kivijalassa ja verkossa sekä toimittaa paikoittain ruokaa ja kodinkoneita myös kotiin asti. Kotipalvelujen laajentaminen sopisi osuuskaupalle, jonka tehtävä on ajaa toiminnassaan aina kotitalouksien etua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Pasi! Näissä asioissa nähdään varmasti paljon liikehdintää tulevaisuudessa. Muutos on aina suuri mahdollisuus, kun on näkemystä, tahtoa ja uskallusta.

      Poista